Toeristische Resorts en klein lokaal toerisme

15 september 2014 - Curaçao, Nederlandse Antillen

Allemaal vergapen we ons aan de reisrapportages van televisie, zoals onder andere drie op reis. Wat leuk dat Floortje Dessing het onverwachte meemaakt. Helaas sturen de grote reisbureau's de Vakantieganger massaal naar de grote resorts. Ze doen net of je hier de beste duik omgeving hebt of de beste zwemlocatie. Veel van deze gasten verlaten het resort niet, men wordt wijs genaakt dat het onveilig is buiten de resorts. Wij kunnen ons gevoel wel beschrijven, dat je hier veiliger rond loopt dan in Amsterdam. Opzoeken van "no go area" heb je zelf gauw genoeg in de gaten. Door deze massale trek van toeristen naar de Mega resorts die in park stijl zijn aangelegd, wordt de kleine lokale ondernemingen waar het echte Curaçao gevoel heerst te kort gedaan. Leegstand van eigen initiatieven van lokale bevolking is het gevolg, omdat men massaal de toeristen stuurt naar deze resorts. Je ziet hier  heel veel Nederlandse duikscholen, Quad verhuurbedrijven en bars met 80% Nederlands personeel. Leuk als je stage loopt, maar het geeft wel een Spaanse costa gevoel. Op de resort Jan Thiel en omgeving hebben we even rond gekeken. Hier is een groep bezig met mooi zijn en Gucci kleding, tassen aan de bar en op het strand en pal daar naast ligt Mien Dobbelsteen & co. Deze Nederlandse enclave zorgt ervoor dat veel eilandbewoners de Nederlanders gaan zien als de nieuwe Kolonialen.
Mooi dat ze hier naar toegaan en ze de Nederlandse Multinationals steunen, maar of hier Curaçao nou echt mee is geholpen vragen we ons af. Hierdoor hebben de Antillianen en wij de minder bekende maar mooiere baaitjes voor hen en ons zelf.

Water in Curaçao is schaars en duur, wij verbazen ons dat miljoenen liters water wordt gebruikt voor de golfbanen en resort parken. Maar dat is wereld wijdt, of dit nou duurzaam maatschappelijk verantwoord is? Wel dragen zij dit uit in de folders.

In Otrobanda zijn we nog even wezen kijken in de Antilliaanse winkeltjes, niets van onze gaarding dus wat eten naar huis, omkleden.........en ........... Snorkel klaar maken.........
Gauw zijn we naar een vissersdorpje gereden en hebben daar gesnorkeld en de tropische vissen gevoerd met oud brood. De meest mooie kleuren hebben deze tropische vissen. Ze vergaren zich met honderden om ons heen en voelen zich veilig. Aan het strand waait de wind tussen de palmbladeren en golft de oceaan langzaam het witte strand op. Hier waan je, je op bounty strand (bijna) voor je alleen met een paar leuke lokale etenstentjes en dobberende kleine vissersbootjes.

Onze  buurtjes hebben op een baai schildpadjes zien uitkomen, van de 102 hebben het er 88 gehaald. Het gebeurt allemaal in de natuur.
Vanavond gaan we eten bij een lokaal restaurant.  Maar eerst een duik in het zwembad bij het appartement,douchen, koffie drinken en gaan naar dat lokale restaurant ....................Danki.