Heet weer met veel wind en donderende golven.

13 september 2014 - Curaçao, Nederlandse Antillen

Vanmorgen ons ontbijtje klaar gemaakt, zoals het er nu naar uitzietwordt dit een ritueel. De kingsize koelbox ingepakken voor het onverwachte. Dat kan een baai, strand of een mooie locatie zijn.

Na te hebben getankt  (naf 2,33 per liter dat is iets meer dan 1 euro) zijn we gereden naar Hofi Pastor
Daar waar we dus gisteren zijn gestopt hebben we nu onze reis hervat. Hofi Pastor zat gisteren dicht, dus vandaag maar weer proberen. Wat kun je er zien... een mega mooie katoenboom van meer dan 800 jaar oud en twee mooie wandelroutes de gele langs een berg met uitzicht en de rode langs bomen en bos welke schaduw geven. . Helaas stonden we voor een gesloten hek dus maar even de kleurrijke begraafplaats en kerk bekeken. Toen we verder wouden reizen kwam een Antilliaanse  familie  eraan gereden die het hek open deed. De oudere vrouw vertelde wat de routes zijn, met behulp van een geschilderd bord en wat we zo al tegen konden komen. De temperatuur was 35 graden dus we hebben ons noodgedwongen moeten beperken tot de grote katoenboom. Geweldig gezicht deze boom met zijn imposante wortels. Teruglopend zagen we dat de familie onder de bomen zat met hier en daar een overlopende varaan. Anita en de oudere mevrouw vertelde ons het verhaal over deze boom. Als je nieuwsgierig bent geworden vraag het haar maar. Het park ziet er niet gelikt uit, wat de reis door dit park mooier en (avont)natuurlijker maakt. Van Anita kregen we nog zaden mee, als deze uitgroeien tot een boom dan zullen we haar mailen.  Zij vertelde ook dat er ooit een schilder en opruim actie was voor  en door jongeren en ouderen. Helaas heeft men toen een katoenboom omgezaagd. Als er boompjes opkomen dan worden ze door varanen opgegeten, geloof me deze bomen groeien niet snel, laat staan dat ze opkomen.
Na een leuk gesprek zijn we doorgereden naar Shete boka Park hier beukt de oceaan tegen de ruigere kustlijn aan van Curaçao. De temperatuur liep op tot 36 graden. Met zonbrandcreme factor 30 hebben we dit natuurspectakel gezien. De greffelpaden zijn goed begaanbaar en parkeerplaatsen vaak bewaakt, wel even lopen naar de boca's.  Door de onstuimige oceaan mochten we niet in de Cave. Bij Boca Pistola spuit de oceaan in een gat het watermeters omhoog en weer terug de zee in. Erg mooi....... helaas was de temperatuur opgelopen naar 37 graden wat hier ook niet vaak voorkomt. Men vertelde ons dat september het heetst is. Normaal zijn de temperaturen rond de 28 graden het hele jaar door. Dit jaar is er bijzonder weinig regen gevallen wat het landschap droger doet uitzien. Omdat we als met de (niet 4wd) SUV al veel kleine paden hebben gereden, zien we af van Christoffel park. (Alles is dor en droog mu.v. een paar plaatsen).

Onderweg nog even gedronken nabij de ingang Christoffel park en een landhuis, onder een luifel. De temperatuur van 37 graden wat zonder de wind niet te doen is. Cola on the Rocks was dan ook in één teug opgedronken. Van nood hebben we maar iets van de  dessertkaart genomen vanille ijs met sinaasappel en Banaan overgoten met chocolade sauce. Personeel vond dit wel vreemd maar ja "We have to cooldown".
Bij landhuis Ascension (welke op afspraak te bezichtigingen is), zijn we binnen doorgereden op  greffel paden. Hier wordt erg veel vuil gestort door de bevolking. van auto tot wasmachine en wat niet meer. Hier wordt ook aangeraden om boka's niet te bezoeken, omdat het te afgelegen is. We zij terug gegaan, met een andere greffel pad kwamen we later op het zelfde punt uit. Oef, oef, de bewoners die hier achteruit wonen keken ons verbaasd aan. Boca Ascension is goed bereikbaar maar we werden achtervolgd door een wilde haan. waar wij liepen liep hij ook. Deze schooier dacht wat te eten te krijgen, maar hij lustte de M&M's niet, we hadden niets anders.

Zo ...nu terugrijden, want het is te warm, nog even boodschappen gedaan voor vanavond. En nu  met een duik het zwembad in. Bah wat is het leven vervelend.  Marianne zet straks nog een paar foto's en een filmpje bij de log.    Groetjes uit een te heet Curaçao (nu circa 31 graden en woei)

1. Jolanda:
    13 september 2014
    Hoi Hoi wat een lekker temperatuurtje :) ... geniet nog lekker van de laatste dagen Curaçao x