Manatee don't see en onweer in Orlando

6 september 2014 - Orlando (Florida), Verenigde Staten

Spaans mos in Cocoa

Vanmorgen om 6:30 weer lekker vroeg opgestaan en met de auto naar Clearbeach gereden. Daar kwam het strandleven langzaam opgang en aan zee werd het al snel lichter. Op de pier waren de vroege vissers en vogels druk aan het vissen. Gauw een paar foto's gemaakt en door gereden naar Tarpon Spring. Vroeger was dit het centrum voor sponsen maar dat is nu vergane historie. In deze stad wonen veel Griekse emigranten. Ook hier is het uitgestorven, het is immers nog vroeg. Buiten even een ontbijt genuttigd. Toen wij het ontbijt ophadden, moest ik ff naar de WC. My God!!! wat een smerige wc, het afvoerputje zat vol met drie cm haar en stof en alles plakte aan elkaar en over de rest zal ik maar niet schrijven. (heus ik overdrijf niet). Met kokhals gevoel zijn we vertrokken.

In Hommosassa Spring zijn we even wezen kijken in een soort dierentuin voor inheemse dieren, waaronder de Manatee (zeekoe). We kamen niet verder dan het info-centrum, rijen toeristen die in  bootjes stapten om hutje mutje achter elkaar aan te varen en te lopen. Een compleet dierentuin circus en dus niets voor ons, we zien ze liever in het echte wild.  Daarvoor moesten we doorrijden naar Crystal River (spring) ook hier moet men in een bootje stappen, maar dan zochten ze de manatee's in het wild op. (ze zitten vaak in Tree Sisters Spring, maar dat zeggen ze niet). Deze locatie is volgens de toeristische sector alleen met boot bereikbaar, waaraan ik twijfel. Business!!! Alle bootjes waren besproken dus we konden niet mee. Mocht je mee willen dan moet je reserveren ook al zit je buiten het hoogseizoen. Dus vragen aan de lokale bewoners en niet aan de toeristen industrie.

Dus even gepraat met een Amerikaan die in de schaduw zat te lezen aan het water hij kwam hier al tien jaar heeft een huisje voor de oude dag. Hij heeft gewerkt voor Amerikaanse, Duitse en Nederlandse staalindustrie o.a. Hoogovens . Algauw kwamen we erachter dat hij hoofdzakelijk in de blikjes (cans) industrie zat. Dat was voor mij vroeger één van mijn eerste projecten the Canwasher (blikjes wasmachine van 45mtr lang). Na een poosje met hem te hebben gepraat vroeg ik naar de mannatee's. Hij bevestigde dat er manatee's zijn maar nog niet zoveel, de kans dat je ze ziet is klein. Alleen bij de Springs komen ze samen als het koeler wordt en dat is pas in de wintermaanden. Ze zitten nu hoofdzakelijk in en rond de golf van Mexico, want het water is daar 30 a 31 graden Celsius  Het water in de spring (bron) heeft hier een constante temperatuur van 25 graden Celsius. Hij moest vanmiddag nog weg anders mochten wij bij hem thuis kijken een paar straten verder op. Ze zitten ook weleens bij mij aan de waterkant. Waarom hij hier zat en niet thuis is omdat er een verbouwing plaats vond en zijn kleinkind duiken leerde. Deze zaten 50 meter verder op in het ondiepe water.

Het plaatsje heeft veel Spaanse mos wat aan de bomen hangt, Dit  ziet er uit als grasachtige slierten, bij de bloemwinkels in Nederland moetje hier veel voor moet betalen. Dit is een uniek gezicht (foto's volgen nog).

Met een mooie soms heuvelachtige route en meerijdend met motorfanaten zijn we naar Orlando gereden. (Natuurlijk niet de grote Interstates gereden) Een paar leuke dorpjes bezocht en erg goed gegeten in Montverde. (US 455) Bij een simpel Italiaans restaurantje waar we een mid-size pizza voor ons tweeën bestelden. Een knoepert en erg lekker. We hadden niet echt honger, maar hebben het wel opgegeten. Citrustower bij Orlando is vergane glorie de ooit bekende toren keek uit over de citrusplantages, maar van de plantages is nog circa 200 x 200 mtr. over. Het glooiende landschap zit nu vol met vakantie getto's of beschermde woongebieden of het is nog in aanbouw. Alles is afgeschermd en alleen de bewoners kunnen naar de leuke meertjes lopen en zwemmen.

In het hotel in Orlando (goed adres) lig ik even op bed . Schoon en wel, wachtend dat de onweersbui is afgelopen Dus nu ff de logger bijhouden. Tijd om de logger te maken is er vaak niet dus ik moet waken om niet te gaan afraffelen. Wat we vanavond gaan doen is nog onbekend, denk dat we een reuzen outlet gaan en daar ook iets gaan eten. Maar in ons hotel is ook alles aan boord.  Dussss???   ......   groetjes ons

@ Ceres de muggenbulten worden groter smeren helpt niet echt. Je hebt het dus niet van een vreemde. Jorian zit hier ook een Clarks Outlet?

@ Jelle, Coen en Peter, werk ze en doe de rest de groetjes.

@ allen de groetjes

@ Anton drie maal San Diego wordt nu Miami. Haha

@ Truus & Harry als ik er weer ben, zal ik jullie de albums laten zien.

@ Sam Yardena Riu voor laatst genoemde hebben we iets leuks gekocht.

1. Ceres:
    7 september 2014
    Blijven smeren met die muggenbulten. Nare beesten. Fijne dagen in Florida. Groetjes van J&C en Schild&Pad
  2. Jolanda:
    7 september 2014
    Heey luitjes leuk al die verhalen en foto's volgens mij heel wat fotoknip momenten . Zelfs daar is het wachten op een bootje het lijkt giethoorn wel
  3. Jorian:
    Goed bezig vakantiemensen.
    Ik ben ontzettend benieuwd naar de foto's en jullie verhalen en ervaringen.
    En ja, er zijn een heleboel Clarks winkels in the USA. Ook in het outlet in Orlando.

Heel veel plezier in the USA!!!!
    Liefs, Jor H.