Curaçao

11 september 2014 - Curaçao, Nederlandse Antillen

Hallo matties

Vanmorgen ontbeten op het terras bij ons huisje. Eerst maar even naar de eigenaar van Ban Topa, hij wil ons tips geven over het eiland. Met de kaart van Curacao die we van hem hebben gekregen, geeft hij in relaxte stijl de plaatsjes met pen aan op de kaart die mooi zijn. "Hier zie je ruige kust, hier kun je schildpadden tegenkomen en daar alleen met een 4 wd rijden", o ja nog  twee snorkel setjes meenemen?  Natuurlijk willen we dat. Ook verteld hij hoe de wasmachine werkt, want de reis door Florida heeft wel vlekken in de kleding veroorzaakt. Maar dat doen we als we eerst even gezwommen hebben in de zee. Rijdend langs de baaitjes zien we mooi Curaçao, maar ook de lelijke plekjes. Veel zwerfvuil langs de weg dat komt natuurlijk ook onder andere van de wind die hier bijna altijd heerst. Maar eigenlijk nemen de Antillianen het niet zo nou met scheiden van afval, of storten van afval. Helaas zijn hier ook Olie raffinaderijen welke nu in de handen zijn van oliemaatschappijen uit Venezuela, of men hier oplanger termijn gelukkig mee moet zijn????.

Helaas is ons (nieuwe vorm van) koloniaal gedrag omgezet in opkopen van grond om hier en daar de één naar de andere resort te doen herrijzen. Al gauw wordt natuurlijk erfgoed voor ons allen omgezet in baaitjes waar men voor moet betalen. Deze resorts zullen het unieke eiland voorgoed doen veranderen in de vorm van Spaanse costa's.  De Antilliaan moet als het door gaat betalen voor zijn eigen eiland, die geregeerd wordt door particulier bezit en commerciële gewin, wat de natuur hier snel zal laten verdwijnen. Dus wees er snel bij anders gaat het lijken op Spanje.

De snorkels die we hadden geleend doen hun werk waarvoor ze bedoeld zijn. De onderwaterwereld is erg mooi veel kleurrijke vissen zwemmen om je heen. Net een aquarium... en daar een schildpad, die lekker met ons mee zwom. Helaas kwamen andere snorkelaars er ook aan, hun was opgevallen dat we erg lang op één plek bleven dobberen. Helaas ook hier weer toeristen die met de vingers dit mooi beest moet aanraken. Tja, het zullen wel geen natuurliefhebbers zijn, want ze verstoorden de grazende schildpadden. Gelukkig hebben we een filmpje gemaakt, waarbij het dier voor onze neus lekker kon zwemmen. Geweldig!!!!!!!!!!!!!!!! Tja,de tijd vergeten en de rug ietsje verbrand, morgen maar snorkelen met een T-shirt aan.

Zo nu naar het Ban Topa om de was te doen en te gaan douchen en eten. we genieten hier volop. Wij missen ons huis nog niet. De aan schakelaar hier mag zolang mogelijk aan staan. .....................groetjes Marianne en Alex