Avond valt en muggen blijven komen

11 september 2014 - Curaçao, Nederlandse Antillen

Curacao is een mooi eiland, met veel armoede en dat binnen het koninkrijk der Nederlanden. Makamba's worden de Nederlanders genoemd wat eigenlijk niet zo positief is. Je ziet dan ook de Nederlandse TV jetset op Jan Thiel. Hier staan resorts waar mensen bakken in de zon en baden in luxe. Ieders zijn ding, maar niet onze vakantie. Wij zitten met Ban Topa in een woonwijk kort bij Boka Sint Michiel. Wel zijn we voorzien van alle gemakken. Deze kleinschaligheid is leuk en je bent zo bij de stranden. Rijdend naar deze stranden moet je wel uitkijken voor geiten, loslopende honden en leguanen. Van deze laatste makkers liggen er velen langs de weg, verbannen naar de eeuwige jachtvelden. De geit heeft hier een nobeler lot, de stoofpot, hier zijn ze er dol op. Het wordt ons door Antillianen aangeraden. De hond beland niet in de pot die laten ze liggen langs de weg, de natuur ruimt dit zelf op.

Aan de stranden liggen niet veel toeristen het hoogseizoen is even voorbij.  Wel kun je ze herkennen ze lopen namelijk allemaal met een tasje dat ze op het vliegveld hebben gekregen, Klein Zwitserland staat erop, wel zo gemakkelijk herkenbaar voor de crimineel (die hier bij bepaalde niet drukke plaatsen rondlopen). Ook rijden de Hollanders in colonnes in de kleinere beige of zilverkleurige KIA's .We moeten wel zeggen dat Amsterdam onveiliger is. (voor de beeldvorming,statistisch 7x onveiliger dan Italië).

Even boodschappen gedaan in de supermarkt een paar kilometers verder op van Ban Topa, drinken aangevuld en etenswaren. Bij de kassa staan jongens die je boodschappen inpakken en naar de auto brengen. Natuurlijk voor een paar guldens (of dollars).  Langs de wegen zie je veel (oud) Hollandse wegwijsborden en bushaltes uit de jaren 70 en het werk perfect. Leuk dat men nog elementen ziet van vroeger en dat het functioneert, ze doen hier niet moeilijk. Het doel is immers Leven.

De deuren staan wagenwijd open en de wind waait er door net als bij de ramen. (zonder glas overigens). Je kunt ze wel sluiten de houten lamellen kun je dicht draaien. Het wordt hier nooit kouder dan 24 graden. Dus de bijna eeuwige aanwezige Antilliaanse woei is een zegen. De strijd die we gaan leveren is de strijd tegen de muggen. Volgens ons twee soorten klein en grotere. Deze grote moet je echt goed dood slaan, het is net of ze een veiligheidshelm op hebben, ze zijn bikkel hard. We sluiten alle lamellen / ramen van de slaapkamer, spuiten baygon in de ruimte. Na twintig minuten doe ik de lamellen van de ramen weer open, zodat het gif weer kan verdwijnen. Met zelfklevende hor gaas (aus Deutschland) hebben wij de ramen beplakt en dat voor 2,59 euro....  Zo en nu slapen gaan.

De Antilliaan zit vaak onder een boom of bij een deuropening om hier tocht of een koudere bries op te vangen. s' Avonds worden ze drukker en dan is het ietsje koeler. We begrijpen ze volkomen.

Dus wij kopiëren deels hun leefgedrag.

groetjes